26.08.2016

Tulevaisuus on nyt

Kun lapsena katsoin Star Warsia, olin haltioissani hologrammitekniikasta, jolla R2D2 heijasti hätäviestin prinsessa Leialta. En silloin olisi uskonut, että tulevaisuudessa tulen itse kehittämään peliä hologrammitekniikkaa hyödyntäen, vaikka joku sellaista olisi väittänytkin!
Noh, ihan ei vielä olla samoissa kuin elokuvassa, mutta ensiaskeleet on jo otettu. Älylaitteen ruudun läpi pystyy tarkastelemaan maailmaa, johon on sijoitettu normaalin irtaimiston sekaan kolmiulotteinen heijastus. Tätä projektiota pystyy katsomaan haluamastaan kulmasta, ja nykyaikainen taskutietokone selviytyy urakasta yllättävän hyvin ja illuusio lisätystä todellisuudesta on vakuuttava.
Käyttämäni tekniikka on periaatteeltaan yksinkertainen. Koneelle opetetaan kuva, jossa on tarpeeksi yksityiskohtia kattavan vertailukartan muodostamiseksi. Kone skannaa kameran antamaa kuvaa ja laskee löytämiensä vertailupisteiden keskinäisitä suhteista trigonometrialla kuvan suunnan ja etäisyyden. Sen selvitettyään ohjelma pystyy laskemaan kameran paikan, jolloin kamerassa näkyvä kuva on katsojalle oikein päin. Vielä kun heijastetaan kameran antama kuva 3d-mallin alle, on lopputuloksena hologrammi.

projektio

Kuvassa näkyy miten kamera kuvaa pelikentän ja taakse videon, kun kamera on laskettu paikoilleen

Lisättyä todellisuutta lompakossa

Jos joku olisi lapsena yrittänyt uskotella minulle, että teen lompakossa kannettavaan puhelimeeni lisätyn todellisuuden pelin, niin olisin varmaan nauranut pihalle vakuuttavimmankin tarinankertojan. Nauru olisi remahtanut viimeistään siinä vaiheessa, jos minulle olisi väitetty, että ohjelmat ja kirjastot olisivat ilmaisia.
Mutta totta se on, Unity 3d on ilmainen pelintekoalusta, jolla voi kehittää samanaikaisesti mm. ios, android, xbox, ps, windows, mac  -alustoille yhdellä koodilla. Vuforia on ilmainen AR/VR -kirjasto, joka toimii mm. Unityn kanssa. Yhdessä ne antoivat minulle toimivan demon jo ensimmäisen viikonlopun leikkimisen jälkeen. Demossa oli paperin päälle heijastettu kuumaisema ja sen päällä kameraa seuraava IT-tykki.

50 leveliä parissasadassa tunnissa

Kokonaiseksi peliksi hierominen kesti arviolta parisataa tuntia. Niihin sisältyi parin erilaisen tuhottavan hahmon tuominen kentälle ja niistä pomoversioiden tekemisen aina kymmenen tason välein. Tasoja on yhteensä 50 vaiheittaisella vaikeutumisella. Vihollisen tuomiseen tein erikseen parametrisoitavan arvonnan ja manuaalisesti kuvioidut ilmestymispaikat.
Muita toimintoja ja tehosteita:

  • räjähdyksiä
  • kipinöitä
  • lasereita
  • äänitehosteita
  • aloitusohjeruutu grafiikoilla ja alkumusiikilla
  • pause-toiminto
  • edistymisen tallennus
  • tason valinta
  • mainosversio ja maksettu, mainokseton versio
  • julkaisu ios ja android kauppoihin.

Niin ja tietenkin puffi sivu + video, käy katsomassa! Sivulla myös linkit sovelluskauppoihin.
Mitäs jatkossa? Lisää pelejä tai sovelluksia tietenkin! Miten nyt vapaa-aika antaa myöden. Muutama AR-idea on jo protoasteella, suunnitteilla on cardboard-meininkiä, ja mahdollisesti koodauksen opettaminen 7v-tyttärelleni toisella ilmaisella pelikehityssoftalla Unreal enginellä, jossa on laatikkopohjainen Blueprint-ohjelmointimahdollisuus.
Drone Blaster
 
Unityn seurassa iltansa vietti W3 Groupin vanhempi web-kehittäjä:
Sami Lehtilä, [email protected]