10.01.2012

Kirjoittanut: Anna Uusiheimala | 10.01.2012 |

Vierailevana blogikirjoittajana:
Anna Uusiheimala, Markkinointikoordinaattori/W3

Jokainen yritystoiminnan kanssa tekemisissä oleva on varmasti kuullut lauseen: ”Verkossa kilpaillaan vain hinnalla!”. Oma mielipiteeni on, että kysymyksessä on erittäin suppea näkemys liittyen lähinnä vertaa.fi-palvelun käyttöön, mitä käytetään pääsääntöisesti elektroniikkatuotteiden hankkimiseen ja toki teen näin itsekin. Muutoin asia EI todellakaan ole näin. Helppona esimerkkinä voi olla vaikka lääkäripalvelujen myyntiä/markkinointia tukevat verkkopalvelut.

Selkeästi parempaa palvelua verkossa

Yksityisillä lääkäriasema-ketjuilla on kehittyneet verkkojärjestelmät kotisivuista lähtien. Hakutoiminnot ovat osa palvelukokonaisuutta; asiakas voi hakea lääkäriä paikkakunnan, erikoistumisalan, kielen ja nimen perusteella, tsekkaa esimerkiksi http://www.laakarikeskus.com/fi/asiantuntijahaku tai pikkujatti.fi

Vertailussa Pikkujätin ja Järvenpään lääkärikeskuksen verkkosivut vastaanottoon liittyen.

Kaupat tehdään verkossa

Hyvä palvelu verkossa vaikuttaa ostopäätökseen, eli tässä tapauksessa palvelu tarkoittaa tiedon saamista sähköisestä ajanvarauksesta lähtien tulevaan lääkärikäyntiin (lääkärin tiedot tutkinnosta jopa harrastuksiin asti!). Näin lisätään luottamusta ja tehdään lääkäristä nykyaikaisempi palveluhenkilö ja tästä seuraa asiakaskunnan vakiintuminen. Kaupat lääkärikeskuksien kanssa tehdään käytännössä verkossa, vaikka eurot eivät vielä liiku.

Liian hidasta!

”Millward Brownin bränditutkimuksen johtajan Peter Walshen mukaan Apple rikkoo sääntöjä hinnoittelumallillaan. – Se tekee kuten luksusbrändit, eli mitä korkeampi hinta, sitä enemmän se näyttää vahvistavan ostohalua, Walshe sanoo.”
(Kuva: digitoday)

En haluaisi lähteä mollaamaan julkisia palveluita, MUTTA käymällä esim. kotikaupunkini terveyskeskuksen sivuilla, niin ero yksityiseen on huomattava, verkkosivuilla on erittäin suppeasti tietoa, enkä pääse heti asiaan. Ensin varmaan soittaisin neuvontapuhelimeen ja siitä sitten minut ohjattaisi eteenpäin paikkaan x. Ajatus tästä jättää minut kylmäksi jo alkumetreillä!

Tuotteella tai palvelulla voi olla lisäarvo, mistä kannattaa maksaa enemmän. Tällöin hankintapäätökseen vaikuttaa voimakkaasti toiminnallinen verkkopalvelu. Kaupalliseen menestymiseen liittyen on tunnettava kuitenkin netin toimintatavat, logiikka ja ansaintamalli, W3:ssa tämä osataan.

Syitä sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen:

  • Kaupallinen potentiaali kasvaa yhä enemmän sen seurauksena, että potentiaaliset asiakkaat ovat vain kilkkauksen päässä ja jos eivät ole, niin mainonta ohjaa asiakkaat verkkoon.
  • Asiakassuhteen vahvistaminen, näkyminen verkossa, myöskin siellä, missä ihmiset liikkuvat, kuten sosiaalisissa medioissa – pitää yrityksen brändiä esillä ja muistuttaa palvelun tai tuotteiden käyttämisestä.
  • Verkosta heti saatava tulo mainos-, palvelu- kuin tavaramyynnin muodossa on monien toimialojen ulottuvilla. Netissä on edelleen selvästi suurin tulovirran kasvatuspotentiaali.
  • Verkkoon voidaan laittaa useampia palveluja, tuotteita ja niiden tietoja suhteessa myymälöihin tai muihin palveluympäristöihin, tila ei ole este.
  • Netissä sisältö saa olla suppeampaa, mutta toiminnallisuudet on oltava helppokäyttöisiä ja sisältö on selkeästi esillä ja tuoretta. Tiedotus ja muu ajankohtaisuus on helposti päivitettävissä ja asiakkaan/yhteistyökumppanin saatavilla.