13.09.2012

Kirjoittanut: Mari Luukkainen | 13.09.2012 |

Mari Luukkainen, Specialist, Internet Marketing W3
Luukkainen on Suomen parhaimpia hakukoneoptimoitsijoita.

Kirjoitin omassa blogissani jo alkuvuodesta hieman näkemyksiäni HTML5:n mahdollisuuksista hakukoneoptimoinnin suhteen artikkelissa
HTML5 ja hakukoneoptimointi )
vielä perehtymättä sen enempää itse asiaan. Nyt puoli vuotta myöhemmin olen paljon viisaampi.

HTML5 asiaan perehtymättömille

HTML5 on HTML-kielen uusi versio, jonka yksi suurimmista hyödyistä on sen alustariippumattomuus ja skaalautuvuus. Käytännössä HTML5 mahdollistaa sen, että sama
HTML-koodi skaalautuu sekä pöytäkoneen, kannettavan, tabletin ja älypuhelimen näytölle näyttäen hyvältä.
Tämä tuo säästöjä sekä ajassa että kustannuksissa, kun samaa sivustoa ei tarvitse tehdä käsin jokaiselle alustalle, käyttöliittymälle, resoluutiolle jne. erikseen.
Lue lisää HTML5:stä

Mutta mikä parasta – ja mitä tama artikkeli koskee – on se, mikä on HTML5:sen vaikutus sivuston näkyvyyteen Googlessa. Luonnollisesti unohtamatta konversion lisääntymistä,
koska miksi haluaisimme paljon kävijöitä mikäli he eivät osta tai tee muita haluamiamme asioita?

Faktoja HTML5:sta hakukoneoptimointi- ja konversio-optimointimielessä

Tykkään esittää faktoja, koska pystyn. Web-analytiikka on siitä miellyttävää, että sitä kautta saan tietooni raakoja faktoja. Vaikka otanta ei ole kovin suuri, koska en omista
tai hakukoneoptimoi kuitenkaan tuhansia sivustoja, voin tehdä trendeistä johtopäätöksiä mikäli ne sattuvat toistumaan riittävän monessa kohteessa.

Fakta 1:
Mobiili- ja tabletlaitteiden käyttö on lisääntynyt suomalaisilla sivustoilla kesästä 2011 kesään 2012 keskimäärin 300%.

Jokaisella suomalaissivustolla jota hakukoneoptimoin tai omistan sekä jokaisella suomalaissivustolla joka on mainittu HTML5-seminaareissa
(mm. Suomen HTML5-lippulaiva Yle Uutiset!) on noussut mobiili- ja tabletlaitteiden osuus käyttäjistä keskimäärin 300% vuodessa.

Väitän, että kesällä 2013 tämä prosenttiosuus tulee olemaan vielä korkeampi.

Fakta 2: Mobiili- ja tabletlaitteiden käyttäjät konvertoituvat tietokonekäyttäjiä suuremmalla todennäköisyydellä.

Kuvittele itsesi mobiili- tai tabletkäyttäjän asemaan: Lämpimän toimistohuoneen tai olohuoneesi sijaan mobiili- tai tabletkäyttäjä on huomattavasti
todennäköisemmin paikassa, jossa hän kuluttaa aikaa (työmatka) tai yrittää etsiä mahdollisimman nopeasti tietoa (mikä lounaspaikka/hinausautoyritys/kahvila tms.).

Aivan. Mikäli sivustosi a) löytyy Googlesta hyvältä paikalta, jolloin asiakkaasi ylipäätänsä päätyy sivustollesi ja b) toimii erinomaisesti asiakkaasi käyttämällä mobiili-
tai tablet-laitteella jolloin asiakkaasi haluama tieto on sieltä helposti löydettävissä ja käytettävissä – hän mitä todennäköisimmin tekee ostopäätöksen samantien.

Sama toimii tietysti toisin päin. Koska faktan 1 valossa olemme todenneet, että mobiili- ja tablet-käyttö on lisääntynyt, voimme toki myös sabotoida erittäin todennäköisen myynnin tärkeältä segmentiltä
toteuttamalla sivuston vanhoilla teknologioilla. Kuten esimerkiksi Flashilla, joka ei näy ollenkaan missään Applen mobiili- tai tablet-laitteissa ja nykyisin myös Android-alustat ovat alkaneet luopua Flash-tuesta.

Fakta 3: Google tykkää HTML5-sivustoista.

Google on hyvin mieltynyt HTML5-sivustoihin. Yllämainitut faktat mielessämme tämä tietysti kiinnostaa meitä,
koska haluamme sivuston löytyvän paremmin Googlesta ja muuttavan Googlesta sisääntulevan liikenteen asiakkaiksi.

Google pitää HTML5:sta seuraavista syistä:

  • Se tukee indeksoitumista helpottavia uusia tageja, mm. article ja nav.
  • Se tukee mikroformaatteja, joita Google kannustaa käyttämään.
  • Sillä voi korvata Flashin, jota Googlen hakukonerobotit eivät pysty kunnolla indeksoimaan.

Haaste

Toteuttamalla sivustosi HTML5-teknologialla saatat kohottaa ihan vahingossa sekä hakukonenäkyvyyttäsi että lisätä myös myyntiäsi! Uskallatko ottaa haasteen vastaan?

Tiesitkö muuten, että W3 Group on HTML5-toteutuksiin erikoistunut yritys?
Ota yhteyttä niin kerromme miten voisimme parantaa sinun yrityksesi löydettävyyttä ja konversiota teknisellä uudistuksella.