IoT-hypen takana on pointtia

Kati Hagros Tieken Bisnestreffeillä: ”IoT-hypen takana on pointtia”

Aurinkoinen perjantaiaamu alkoi Tieken 111. Bisnestreffeillä, joissa Koneen digistategi Kati Hagros kertoi kiitettävän selkeästi näkemyksensä digitalisaatiosta keväällä 2015.

Hänen mukaansa kaikki liiketoiminta tulee olemaan digitaalista, mutta toiset enemmän ja toiset vähemmän. Fyysinen maailma ei mihinkään häviä. Hagrosin esimerkki on tietenkin Koneelta eli ihmisten liikuttamisbisneksestä. Hisseihin on tuotava älyä, jotta loppukäyttäjät saadaan nopeasti kuljetettua kilometrin korkeuteen. Fyysinen hissi ei kuitenkaan häviä samalla tavalla kuin musiikkibisneksessä cd-levyt.

Hagrosin mukaan on tärkeää ymmärtää, että digitalisaatio koskee ennenkaikkea liiketoimintaa, ei koskaan pelkkää IT:tä. IT:llä on rooli toteuttajana, mutta digitalisaatio ei saa olla pelkkä IT-asia. Varsinainen strateginen päätös on, että yrityksen on päätettävä kummalle tielle lähdetään: Joko otetaan digitalisaatiosta kaikki irti ja tehdään omista tuotteista älykkäämpiä, tai vaihtoehtoisesti otetaan se riski, että ollaan pelkkä tuotantoketjun komponentti. Kummalla tiellä haluat olla?

Hyvänä strategina Hagros listasi selkeät “tee” ja “älä tee”-pointit, joita seuraamalla voi onnistua digistrategiassaan.

 

Kone_digistrategia

 

 

 

 

 

 

 

Tee:

  • Brändi tehdään somessa, missä ihmiset ovat ja kulkevat.
  • Digiaika tuo mahdollisuuden personoida, myös B2B-puolella, ei ainostaan kuluttajapuolella. Myös yritysasiakkaan asiakaskokemuksen on oltava henkilökohtaista.
  • Menestyminen on ekosysteemissä menestymistä, tähän kuuluvat myös start-upit, kaikki innovaatiot eivät välttämättä tule omasta talosta.
  • Digitalisaatio koskee tuotekehitystä, ei niinkään prosessien tehostamista.
  • “Internet of things starts with your things”, aloita siitä, mitä sinulla on.
  • Investoi kaiken yhdistämiseen.
  • Partneroi ekosysteemissä.
  • Get going and fail fast. Kokeile ja epäonnistu nopeasti, agiili tekemisen malli on välttämättömyys.

Älä tee:

  • Hypetä ja unohda asiakkaat.
  • Älä keskity vain Suomeen.
  • Älä anna digitalisaatio yhden osaston hoidettavaksi.
  • Älä usko, että oma datasi on hyvässä kunnossa.
  • Älä ole huolimaton turvallisuusasioissa.
  • Älä tee yksin tai vain konsulttien varassa, osaamista pitää olla laajasti, sekä omassa talossa että kumppaneilla.
  • Älä odota kunnes maailma on valmis ja aloita vasta sitten. Digitalisaatio ei voi odottaa kun kaikki muut IT-projektit ovat valmiita, vaan sen työstäminen on aloitettava nyt.

 

Kuva tilaisuuden striimistä, jonka tuotti Infocrea.


 

Anu HalmeAnu Halme
Myyntijohtaja

Businesslady, joka ei väsy ihmettelemään mitä kaikkea asiantuntijat osaavat tehdä, mutta jota yleensä kiinnostaa enemmän se, miksi näin tehdään.

 

 

 

Share
Tweet
Share