15.12.2011

Kirjoittanut: Pekka Front | 16.12.2011 |

Vierailevana blogikirjoittajana:
Pekka Front, Manager (Sales, consepts) /W3

Juhani Tamminen, tuo vaihtoaitioiden viisiiri on jo vuosia osannut kiteyttää kisastudiossa asiat kolme prinsiippiin. Tähän nyt pyrin itsekin – kolmeen kohtaan.

Rakennetaan palveluita, ei toiminnallisuuksia

Minulla on ollut ilo päästä kuulemaan ja tapaamaan Eric Baker, jolla on toimiva punainen lanka palveluiden kehittämiselle: ”Älä rakenna teknisiä toiminnallisuuksia, rakenna palvelu ihmisille.” Baker oli mukana perustamassa Amerikan suurinta tapahtumalippujen myyntipalvelua StubHubia. StubHubin myynnin jälkeen Baker toteutti Euroopassa Viagogo-palvelun samalla konseptilla.

Eric Baker (Kuva: http://www.telegraph.co.uk/)

Monen palvelun konsepti ja kehitys pyörii toiminnallisuuksien ja osioiden hiomisessa. Katse keskittyy yhden ongelman ratkaisuun tai toiminnallisuuden kehittämiseen – mahdollisesti ottamatta huomioon itse palvelua. Lisäämällä toiminnallisuutta ei välttämättä paranneta palvelua. On siis tunnistettava ollaanko kehittämässä toiminnallisuutta vai palvelua.

“Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works” – Steve Jobs

Steve Jobs on jättänyt maailmaan merkkinsä, sen joutuu jokainen tunnustamaan omistaa omenan tai ei. Vaikka internetin ja tietokoneiden maailma muuttuu älypuhelimien ja tablettien kautta, on yksi asia edelleen muuttumaton. Käyttäjänä on ihminen. Siksi käyttäjä on aina koodia vahvempi. Rakennamme siis edelleen koodirivejä ensisijaisesti yhteensopiviksi ihmisille käyttöliittymien lisäksi.

BETA-kausi – Jos pysähdyt, olet jo jäänyt muista jälkeen

Beta on pysyvä olotila! (Kuva: http://savannahvideocentral.com)

Usein rakentaessa palveluita konseptista toteutukseen syntyy illuusio, että julkaisu tapahtuu palvelun ollessa valmis. Tänä päivänä kuitenkaan harvoin on näin. Voisimme sanoa elävämme Beta-kaudella. Palvelun on kehityttävä ja täytyy olla valmiina sopeutumaan muutoksiin nopeallakin aikavälillä. Beta-kauden palvelu on kuuden kuukauden päästä todennäköisesti erilainen, kuin tänään. Yritykset panostavat henkilöstön ja organisaation jatkuvaan kehitykseen – mutta ovatko verkkoratkaisut jääneet staattisesti viime vuosituhannelle.

Muista siis yrityksen palvelujen kehittämisessä:

  • Kehitä palveluja jatkuvasti pienissä osissa pysähtymättä
  • Ajattele ihmis-/asiakaslähtöisesti
  • Sama konsepti voi toimia eri toimialoilla ja alueilla
  • Tekniikka ei ratkaise kaikkea, vaan kokonaisuus!