03.01.2012

Kirjoittanut: Pekka Front | 3. tammikuuta 2012 |
Vierailevana blogikirjoittajana:
Pekka Front, Manager (Sales, consepts) /W3

Loppiainen häämöttää ja kuusikin on heitettävä kohta pihalle, oli kuitenkin vielä palattava jouluiseen aiheeseen kuusenjalka-episodin valossa. Lapsiperheissä tai ainakaan meillä, ei mikään mene kuten elokuvissa (tai sitten kyseessä on Elm Streetin Painajainen), on sitten kyse kuusen jalasta tai korttien lähettämisestä. Olen viimeiset vuodet valikoinut kuusen sen perusteella miten paksu tai kapea sen kanta on. Tämä on yksinkertaisesti johtunut siitä, että omistan rautaisen kuusenjalan ja reikä ei jousta suuntaan tai toiseen.

Onnistuin taas kerran muistamaan reiän koon isompana kuin se on ja kuusi ei tänäkään vuonna mahtunut jalkaan. Olen ratkaissut ongelman eri vuosina puukolla, sahalla ja kirveellä – helvetillisen kiroilun kera.

Ratkaisu löytyi alelaarista!

Vetäisin isännän elkein kalossit jalkaan ja suuntasin kauppaan kirveen hakuun. Kaupassa kihisin vieläkin raivosta kuusenjalalleni ja surkealle sahalleni. Kunnes vastaan tuli tarjous: muovinen kuusenjalka, säätömahdollisuudella ja -50% hintaan. Vilkaisin kirveen hintaa ja totesin, että ostaisin 3 uutta kuusenjalkaa kirveen hinnalla. Uusi kuusenjalka mukaan ja kotiin. Kotona kuusi tipahti paikalleen saman tien ja parin ruuvin kiristyksen jälkeen se oli koristelua varten valmis.

Hyvä kuusenjalka (Kuva: iltalehti.fi)

Järjestelmä kaipaa toimivaa käyttöliittymää

Monet IT-järjestelmät ovat kuin kuusenjalkoja, alustoja, jotka eivät yksin ole mitään. Ne tarvitsevat kuusen sisällökseen ollakseen arvokkaita. Jos taas käyttöliittymä on liian vaikea ja kankea niin, että sisältöä ei saada järjestelmään ilman kirvestä. Ongelma on käyttöliittymän, ei järjestelmän.

Yrityksen on syytä miettiä kolmea asiaa omaa järjestelmiensä kohdalla:

  • Käyttöliittymän on taivuttava käyttäjän tarpeisiin.

    Jos jokainen tiedonvienti on kuin MacGyver -jakso ja purkkaliitokset paukkuu, niin hyväkin järjestelmä jää käyttämättä.

  • Aina ei tarvita uutta järjestelmää!

    Vanhassa järjestelmässä voi olla rajapinta, jonka avulla voidaan tehdä se helppokäyttöinen käyttöliittymä ja parhaassa tapauksessa ne voidaan tehdä tehtäväkohtaisiksi. Näin Reijo varastosta ja Maija laskutuksesta saavat omaan toimintaan tarpeelliset asiat tehtyä helposti. Virheet ja kiroilu koneella vähenee.

  • Jos järjestelmä on liian kankea, voi olla aika vaihtaa se kokonaan.

    Valintoja kannattaa tehdä sen mukaan, että rajapinnat ja skaalautuvuus on kohdallaan. Avoimen lähdekoodin ratkaisut antavat mahdollisuuksia kehittää järjestelmää kustannustehokkaasti. Jaossa on jo monia tarvittavia paloja ilmaiseksi, joista kasaamalla saadaan toimivia ja skaalautuvia järjestelmiä.

The MacGyver (Kuva: www.neatorama.com)