Ohjelmistokehityksessä on monia haasteita, niin tilaajalla kuin kehittäjälläkin. Molempien tahojen yhteisenä ongelmana on heidän keskinäinen kommunikaationsa.
Kuinka tilata työ niin, että tekijä varmasti ymmärtää mistä on kyse, ja niin ollen saa oikeanlaisen ohjelman tuotettua?
Ja mikä oikeastaan on “oikeanlainen”?
Osaako tilaaja suunnitella toimivimman ja kustannustehokkaimman ratkaisun ennen tilauksen tekemistä?
Tarvitseeko osata?
Tilaajalta visio, tekijältä suunnitelma
Onneksi ei tarvitse. Riittää, että suunnittelee ohjelmiston asiantuntijan kanssa, jolloin yhdessä löytyy sopiva ratkaisu. Tilatessa olisi hyvä olla tiedossa pääpiirteittäin, mitä toimintoja ohjelmassa pitäisi olla, jotta oma liiketoiminta helpottuu tai tekee sen mahdolliseksi. Toteutuksen yksityiskohdat on parempi kysyä suoraan tekijältä, ja sitten valita ratkaisuehdotuksista parhaat päältä.
Alkuun teemme tietenkin tarvekartoituksen ja annamme alustavan hinta-arvion tai katsomme mitä annetulla budjetilla on mahdollista toteuttaa. Näin syntyy tarpeita vastaava tuote, joka on mukautettu budjetin raameihin.
Päivä kerrallaan
Sen sijaan, että suunnitellaan koko palvelu etukäteen kerralla, otetaan joka päivä lyhyt suunnittelusessio. Siinä käydään tiivistetysti eilisen päivän tehdyt työt ja kuluvan päivän tehtävät, noin 15 minuuttia kestävässä palaverissa.
Lyhyessä palaverissa fokus säilyy ja päivittäisellä läpikäynnillä luovitaan läpi vaikeistakin asioista, palastelemalla isot asiat tarpeeksi pieniksi toteutettavissa oleviksi tehtäviksi. Kalenteriin on hyvä varata puoli tuntia, vaikka pyritäänkin pääsemään aina mahdollisimman nopeasti tekemään varsinaista työtä. Tarkoitus ei ole kuitenkaan kiirehtiä – joskus sitä vaan on enemmän asiaa.
Läpinäkyvästi
Kun kommunikoidaan tarpeeksi usein, kumpikin osapuoli pysyy kärryillä missä mennään. Ketterä kehitystyö perustuu jatkuvaan vuorovaikutukseen, joka ohjaa prosessia haluttuun lopputulokseen. Näin tilaaja voi myös todeta työn konkreettisesti etenevän ja tekijä saa arvokasta palautetta työstään.
Pyrimme työskentelyssämme olemaan mahdollisimman läpinäkyviä sekä avoimia ja päivittäinen pikapalaveri on oiva foorumi tähän. Päivittäinen kommunikaatio ja vuorovaikutus mahdollistaa myös sen, että virheaskelia pääsee tapahtumaan vain vähän ja korjausliikkeet tapahtuvat kevyesti yhteistyössä asiakkaan kanssa. Pyrimme myös kaikkien asiakkaiden kanssa keskustellessamme olemaan mahdollisimman selkeitä ja käyttämään kansantajuista kieltä, eli välttämään viimeiseen asti teknologia-jargonia.
Kokemuksia ketterästä projektista
Tässä vielä muutama kommentti yhteistyökumppanilta, jolle olemme tekemässä uutta kampanjatyökalua City.fi SYÖ! – viikoille:
”Väärinymmärysten mahdollisuus pienenee huomattavasti, kun pidetään tiiviisti yhteyttä.
Aiemmissa projekteissa on ollut suurempi kynnys pyytää muutoksia, kun kehittäjä ei ollut tullut tutuksi vähäisen yhteydenpidon vuoksi.
Näkee omin silmin päivittäin, kun homma menee vauhdilla eteenpäin.”
— Late Fenander
Sami Lehtilä
OTA YHTEYTTÄ!