Loopbirdie(); – kesäinen avoimen lähdekoodin olut

Loopbirdie(); - City Dev Labsin naisten itsevalmistama *Witbier,  joka viihtyy erityisen hyvin luonnon helmassa, kallioilla piipittämässä.
[*samean hiivainen, joskus long drink -juomaa muistuttava vaalean oljen värinen tai kellertävä olut.]

Valmistusprosessi on vaikuttanut aina juuri sen verran liian monimutkaiselta,
että se on jäänyt vain ajatteluasteelle.

Aihe on kiinnostanut itseäni jo pitkään; nimittäin kokeilla oluen valmistusta. Seuraavana agendalla olisi siiderin ja viinin valmistus heti kun löytyy sopivan kokoinen omenasato. Valmistusprosessi on vaikuttanut aina juuri sen verran liian monimutkaiselta, että se on jäänyt vain ajatteluasteelle. Onneksi meillä on  yrityksessä kehitysjohtajamme Juha, myös pienpanimoalan ammattilainen, joka taitaa oluen kuin oluen valmistuksen. Juhalla on hyvä ja pedagoginen ote aiheeseen, rutkasti huumorintajua ja onneksi myös pitkä pinna - oluen valmistus puheliaalla naisporukalla oli nimittäin lähellä saada koomisia piirteitä. 

Tavoitteeksi asetimme saada oppia seuraavista: mitä on paljonpuhuttu mäskäys, kuinka paljon on riittävästi maltaisuutta tai humalaa, millon oluen väri on oikea ja kuinka paljon olut saa kuohua? Entä se fiilis tai jälkimaku?

Etukäteisvalmistelut teimme tietenkin ketterän kehityksen mukaisesti; tehokkaasti ja kokeillen. Reseptin valinta oli lähinnä rönsyilevää; "jotain vaaleaa", "jotain pirskahtelevaa" , "sitruunaa täytyy olla" tai "mitä tapahtuu jos sokerin sijasta lisättäisiinkin muumilimonadia?". Kun maku ja tyyli saatiin vihdoin päätettyä, teki Juha tilaukset ja sovitti tarvittavat raaka-aineet niin reseptiin kuin saatavuuteenkin.

Kun oluenvalmistukselle sovittu päivä vihdoin koitti, tuli ensimmäisenä valmistaa hiiva- startteri.  Lisäksi oli tärkeää huolehtia sitä, että kaikki tarvittavat laitteet ovat pestynä ja vaadittavat raaka-aineet ovat lähettyvillä. Asiakkuuspäällikkömme Anu ja kehittäjämme Maria rouhivat kuvan mukaisesti maltaat pieneksi, josta jatkettiin mäskäyksellä, maltaiden huuhtelulla, keittämisellä ja lopulta oli aika lisätä sekä humala että muut reseptin mukaiset ainekset. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, tuli tämä keitos jäähdyttää. Jäähdytys meidän tuli tehdä nopeasti, minimoidaksemme bakteerien aiheuttamia riskejä tai mikä tärkeämpää, estää ei-toivottuja virhemakuja tässä kesän maukkaimmaksi suunnitellussa laatuoluessa.

Noin kuuden tunnin kuluttua aloituksesta, jätimme aarteemme vihdoin muutamiksi viikoiksi käymään. Tämän jälkeen olivat jäljellä enää sokerin lisäyksen jälkeen pullojen pesu höyrypesurilla (jostain syystä henkilökohtainen suosikkivaiheeni), itse pullotus ja viimeisenä korkitus tiiviillä korkeilla. Korkkien värin tulisi tietysti stemmata uuteen etikettiin, joten korkkien valintaan kului myös luova hetki. 

Nyt vain odotellaan Digital Designerimme Even suunnittelemia etikettejä saapuvaksi, oluen valmistumista sekä City Dev Labsin kesäjuhlia, joista kirjoittelemme lisää 16.6 jälkeen.

PS. Kollegat sanoivat, että myös alla olevat tiedot reseptistä voisivat kiinnostaa, joten liitetään nekin tähän.

MÄSKÄYS

6 kg Pilsner
4,2 kg Wheat
2,8 kg Vehnähiutaleita

KEITTO

75 min Perle 80 g
15 min Saaz 30 g
15 min Fuggle 40 g
15 min Irish Moss 15 g
5 min korianterin siemeniä 42 g
5 min kuivattuja appelisiinin kuoria 30 g

HIIVA

Wyeast 3463 Forbidden Fruit
ABV 4,3 %

 

Täältä näet oluen valmistuksen vaiheet myös kuvana, Brewniversen havainnollistamana.
Ja lisää City Dev Labsin avoimen lähdekoodin oluista voit lukea täältä.