03.11.2011

Kirjoittanut: Ilkka Lavas | 3 Marraskuuta 2011 |

Hyvinkää saa keskustaansa keväällä 2012 jotain isoa ja elämää, kauppakeskus Willan. Töitä sen eteen on varmasti tehty, mukaan lukien myös liiketoiminnallisen riskin ottaminen. Willan viestinnällinen suitsutus aloitettiin hyvissä ajoin ja sitä on pidetty aktiivisesti yllä. Kauppakeskus on aktivoitava ajoissa; varmistettava kattava liiketarjonta ja saatava kuluttajat odottamaan vesi kielellä ovien avaamista. Oleellisten asioiden on toimittava ovien auetessa. Esimerkiksi liukuportaiden on toimittava alusta alkaen. Ei ole niinkään merkitystä onko liukuportaissa käytetty uusinta tekniikka, niiden on toimittava ja ne on sijoitettava oikeisiin paikkoihin. Sama pätee sähköisiin kauppakeskuksiin, mitä voidaan peilata hyvin Fruugon tarinaan.

Sähköinen kauppakeskus

Fruugo tavoittelee olevansa amazonmainen kulutustavaroiden sähköinen kauppakeskus, joka yhdistää kauppiaita ja elää kaupoista syntyvillä komissioilla. Fruugossa on nyt 163 721 tuotetta, 2 199 tuotemerkkiä ja noin 200 kauppiasta ympäri Eurooppaa. Mukana on paljon tunnettuja tuotemerkkejä ja kauppiaat pakkaavat ja lähettävät tilatut tuotteet. Fruugo huolehtii maksutapahtumasta, mikä mahdollistaa tilauksen maksamisen yhdellä kertaa, vaikka tuotteet saapuisivatkin erillisissä paketeissa useista maista.

Kauppakeskuksessa oleellisten asioiden on toimittava ovien auetessa. Sama pätee sähköiseen liiketoimintaan. (Kuva: kauppakeskuswilla.fi)

Fruugon lanseeraus sai Suomessa paljon huomiota, sillä verkkokauppiaita yhteen tuova yhtiö herätti laajaa kiinnostusta jo ennen julkaisua. Mukana oli Jorma Ollilla, F-Securen hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja mainostoimisto Bobista tuttu Marko Parkkinen. Yhtiön päivittäistä toimintaa valittiin ohjastamaan Reijo Syrjäläinen, entinen (Aina Groupin ja DNA:n toimitusjohtaja.) Fruugo on tarina, josta voimme oppia monta asiaa.

Ominaisuuksien määrä ei ratkaise menestystä

Fruugossa on(oli) supertrendikkäitä ominaisuuksia. Fruugo kehitti product feedit jo ennen kuin niitä tuli muualle. Fruugon tuotesyötteitä pyörii muiden sivustojen mainospaikoilla muistuttamassa Fruugossa olevien tuotteiden olemassaolosta.

Nykyään tuotesyötteiden modernimmassa versiossa kuluttaja voi kerätä ostoskoriinsa tuotteita ja jatkaessaan surffailua muilla sivuilla ostamatta tuotteita, niin häntä voidaan muistuttaa muiden sivujen mainospaikoilla ostoskorissa olleista tuotteista ja tarjota niihin esimerkiksi alennuskoodia. Aika ovelaa vai mitä!

Sosiaalinen verkko oli Fruugossa mukana jo ensijulkaisussa: Tuotteen harkitsemista ostava paljastaa muille, että joku on kiinnostunut tuotteesta ja tästä tehdään sopivia nostoja muiden shoppailijoiden herätteiksi. Samalla tavalla perinteisessä torikaupassakin ihmiset kerääntyvät suosituimmille kojuille.

Asiointi omalla kielellä on yksi suuri haaste meillä Euroopassa. Ongelmana on, että liitettävät järjestelmät ja tuotetiedot eivät välttämättä ole sillä tasolla, että täysi äidinkielellisyys onnistuisi. Ohessa kuvaruutukaappaus, jossa Fruugo puhuu muka suomea, mutta sosiaalisen median implementoinnissa olevan ongelman johdosta näkyvissä on samalla ruotsia ja englantia. Täydellisyyden sijaan on joskus tyydyttävä riittävän hyvään.

Supertrendikäs fruugokin hapuilee kielien kanssa.

Rakenna isosti pienissä paloissa

Fruugon spekseissä on enemmän kuin mitä verkkokaupalta voi määrällisesti vaatia. Ominaisuuksilla haluttiin luoda wow-efektiä, mutta julkaisun venyminen lisäsi kustannuksia ja myöhästytti itse kaupan julkaisua. Kilpailijat ajoivat ohi ja moni ominaisuus menetti uutuusarvonsa myöhäisen julkaisun vuoksi.

Mitä opimme tästä?

  • Älä tavoittele täydellisyyttä ensimmäisella betajulkaisulla vaan tyydy julkaisemaan tuotteesi riittävän hyvänä.
  • Kehitä verkkosivuja ketterästi.
  • Valitse riittävä määrä tärkeimpiä ominaisuuksia.
  • Jos aikataulu meinaa venyä ja lanseerauksen aikaikkuna meinaa sulkeutua, niin karsi ominaisuuksia.
  • Uskalla julkaista varhaisen vaiheen kokeilijoille beta -versioita.
  • Muista, että miljoonat ominaisuudet eivät tuo kauppaasi ihmisiä, vaan ihmisille pitää markkinoida.
  • Haali suosittelijoita, jotka kertovat kaupastasi ja tuotteistasi eteenpäin.
  • Muista, että webissä voit parantaa jatkuvasti, voit julkaista vaikka joka päivä uuden version jos haluat.

Fruugon tarina jatkuu. Taloustietoja ei ole vielä julkisena, mutta kaikilla startupeilla on alkuvuosina 3-5v kuolemanlaakso, jonka ylittäminen noin isoilla kehityspanoksilla vie varmasti aikaa ja sitoo pääomia. Fruugo jatkaa kuitenkin sinnikkäästi niinkuin pitääkin. 10.2.2011 Fruugo avasi ovensa Belgiassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.

http://www.fruugo.fi/