02.06.2015

Nuohousalan Keskusliitto julkaisi uuden verkkopalvelun, jonka avulla nuohooja dokumentoi heti paikan päällä tekemänsä tulisija-, hormitarkastukset. IT-rakennusmestariyrityksen W3 Groupin tekemä mobiilioptimoitu sovellus vähentää nuohoojien tekemää paperityötä ja yhtenäistää toimintatapoja eri puolella Suomea.
Sovellusta tehtiin tiiviissä yhteistyössä Keskusliiton kanssa niin, että verkkopalvelun käyttöliittymä ja -kokemus noudattavat aina nuohoojan työtä kiinteistössä, ei koskaan päinvastoin. Tarkoituksena on, että tekniikka seuraa ihmisen asiantuntemusta, eikä nuohoojan tarvitse mukautua järjestelmään.

Palvelumuotoilulla tavoitteeseen

W3 Groupin kehittämässä tablettioptimoidussa HTML5 -sovelluksessa hyödynnetään ns. paikallista tallennusta (“offline storage”) laitteen selaimeen, jolloin huono verkkoyhteys, vaikkapa rakennuksen kellarikerroksessa tai kattilahuoneessa, ei häiritse järjestelmän käyttöä.
Tarkoituksena on, että tekniikka seuraa ihmisen asiantuntemusta, eikä nuohoojan tarvitse mukautua järjestelmään. Tämän selvittämiseksi W3 Groupin palvelumuotoilija Pekka Front kulki muutaman päivän ammattinuohoojan mukana ja seurasi tämän työtä. Näin käyttöliittymäsuunnittelussa voitiin huomioida työn rytmi kuten eri tarkastustöiden järjestys, joka vaihtelee kohteesta toiseen.
Nuohoojat-ux
Koska oltiin tekemässä jotain aivan uutta, Nuohousalan Keskusliitto valitsi toimintatavaksi ketterän kehityksen. SCRUM-menetelmän mukaisesti ohjelmistokehityshanke eteni kahden viikon työjaksoissa, joiden lopussa aina tarkennettiin määrittelyä ja sovittiin seuraavan kehitysjakson eli sprintin työt.

“W3 Group ymmärsi toiveemme ja tarpeemme. Yhdessä pääsimme haluttuun päämäärään, vaikka ohjelmistokehitys olikin meille etujärjestönä aivan uutta. Ketterän kehityksen ansiosta meillä oli mahdollisuus täsmentää ja täydentää jo tekeillä olevaa järjestelmää”.
– Juhani Jyrkiäinen, Nuohousalan Keskusliiton toimitusjohtaja

Haluatko tietää lisää projektista?

Anu HalmeMyyntijohtaja
Anu Halme
0400 855688
[email protected]