19.12.2014

Verkkoneutraliteetti eli se, kohdellaanko kaikkea dataa tasa-arvoisesti tiedon valtateillä vai saako rahalla ohituskaistan, on pieni suuri nettipoliittinen teema. Termi kuulostaa ensin oudolta, mutta on helppo tajuta. Minusta hommassa vaikeinta on hahmottaa, että kuka siitä päättää ja missä, ja onko kyseessä ainoastaan tekninen harjoitus.
Toissaviikolla oli ainakin yksi hyvin konkreettinen politiikan tekemisen hetki, kun Barack Obama julkaisi loistavasti muotoillun vetoomuksen FCC:lle  (Federal Communications Commission) verkkoneutraliteetin puolesta. Puhe ja kampanja asian puolesta on harvinainen USA:ssa, koska FCC on hyvin itsenäinen ja arvonsa tunteva virasto.
Obama toivoi yksiselitteisesti sitä, että maksamalla ei saisi omaa dataansa priorisoitua nopealle ohituskaistalle eikä kilpailijan tarjoamaa voisi hidastaa. Asiasta ei ole tällä hetkellä lakia. Tällainen ohituskaista on USA:n kaapeliyhtiöiden vahvasti lobbaama asia ja niiden pörssikurssit laskivat Obaman vetoomuksen jälkeen. Järkeenkäypä argumentti verkkoneutraliteettia vastaan on viranomaisten ja vaikkapa sairaaloiden tarve saada oma liikenteensä läpi, hätätilanteessa tai miksei normaalitilanteessakin. Tämä ei Obaman mielestä ole mikään ongelma, vaan lakiin ja järjestelmiin pitää luoda pysyvä poikkeus henkeä, turvallisuutta ja terveyttä koskevalle verkkoliikenteelle.
Suomessa Viestintävirasto ja bloggaajat pitävät asiasta jonkinlaista keskustelua yllä, näkökulma on yleensä kuluttajan tai sitten vain kerrotaan, mistä on kysymys. Odotan kovasti, tuleeko jossain vaiheessa tännekin samanlainen verkkopolitiikan teon hetki kuin Obaman harvinainen kannanotto.
Yrittäjäjärjestöiltä en ole kuullut toistaiseksi mitään, mutta ehkä Suomen Yrittäjien pienet ensin -periaate kantaa tässäkin. Webbijärjestelmien ylläpidossa ja tuotannossa nopeutta ja saavutettavuutta joudutaan säätämään ja optimoimaan päivittäin, mutta yleensä ongelmat ovat paikallisia ja liittyvät selaimeen, sivuston rakenteeseen, palvelimeen tai sisäverkkoon. Sivun latautumisen hitaus johtuu tällä hetkellä hyvin harvoin muusta liikenteestä, mutta kuten tiedämme, vuosi on Internetissä vain kolme kuukautta, joten asiat voivat muuttua nopeasti.
 
Obaman kuva on netistä, Googlen mukan vapaasti käytettävissä.


 

Anu HalmeAnu Halme
Myyntijohtaja

Businesslady, joka ei väsy ihmettelemään mitä kaikkea asiantuntijat osaavat tehdä, mutta jota yleensä kiinnostaa enemmän se, miksi näin tehdään.

 
 
 

Tags: ,