Digitalisaation 5 mielestämme mielenkiintoisinta trendiä vuodelle 2018

Kokosimme alle viisi mielestämme mielenkiintoisinta digitalisaation ja ohjelmistokehityksen trendiä alkaneelle vuodelle.

1. Tekoäly – pian välttämättömyys

Olemme kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, että yritykset eittämättä tarvitsevat tekoälyä (artificial intelligence, AI) pysyäkseen kiinnostavina tai edes relevantteina. Elementit äänistä aktivoituvista kotipalveluista aina älypuhelimiin ja Big Dataan, tulevat olemaan vahvoilla tulevina vuosina tämän massiivisen AI-virran ansiosta. Mutta suurimmat voittajat ovat kuitenkin tiedetieteilijät ja kehittäjät, joiden kysyntä vain kasvaa entisestään.

Tekoälyllä on kuitenkin myös todennäköisiä seurauksia, jotka ulottuvat liiketoiminnan ulkopuolelle. Muun muassa Elon Musk uskoo, että AI: lla on valta muuttaa maailmaa radikaalistikin. (StackifyTekoälyä on vaikea kontrolloida ja siksi ihmisen pitää varmistaa, että tekoäly tekee oikeita asioita.

2. IoT viedään ”verkon reunaan

Vaikka muun muassa Fitbitin ja Apple Watchin älykellot uskoaksemme tulevat edelleen saamaan suuren osan huomiosta, ovat ne todellisuudessa pieniä tekijöitä jatkuvasti kasvavassa IoT- aallossa, aina autoteistä syvänmeren öljynporauslaitteistoihin ja olohuoneisiin, muuttaen lähes kaiken tiedonkeruulaitteistoksi. Laitteet keräävät valtavia määriä tietoa ja IT-yritykset tutkivat jatkuvasti edullisempia ja nopeampia menetelmiä kaiken käsittelyyn. Edge tietojenkäsittely: lla tulee olemaankin huomattavan tärkeä rooli vuonna 2018. Edge-tietojenkäsittely käyttää mikrotietokeskusten verkkoa tiedon käsittelyyn laitteen lähellä tai verkon ”reunalla”.

Edge computing viittaa verkon reunaan nimenomaan internetin ja operaattorien näkökulmasta. Esimerkiksi kännykkäverkossa reunalla viitataan käyttäjiä palveleviin tukiasemiin. Pilven toimintoja voidaan siirtää näiden tukiasemien yhteyteen. Tällaista tekniikkaa on testattu esimerkiksi Saksan A9-moottoriellä hankkeessa, johon Nokia ja Deutsche Telekom osallistuvat. Moottoritielle on rakennettu järjestelmä, jossa älyautot välittävät tietoja liikenteestä toisilleen. Verkossa voi varoittaa äkkipysähdyksestä, tai auto voi varoittaa kaistaa vaihtavaa kuljettajaa siitä, että takaa lähestyy auto kovalla vauhdilla. (Tivi)

 

3.    Tietoturvatestaus ohjelmistokehityksen elinkaaren aikana

Tietoturva tulee olemaan entistä tärkeämpi ja kriittinen aihe tänä vuonna. Aina kun uusi teknologia tai uusi työkalu otetaan käyttöön, löytyy joku, joka haluaa hyödyntää sen heikkouksia laittomiin tarkoituksiin. Kyberturvallisuuden vaatimukset kasvavat jatkuvasti ja uhkien lukumäärän kasvaessa haavoittuvuuksia hyväksikäytetään päivittäin uusin tavoin, tällöin ajan tasalla pysyminen on äärimmäisen vaikeaa.

Check Point Software Technologies listasi tietoturvaennusteessaan Talouselämässä vuoden 2018 todennäköisimpiä tietoturvariskejä yritysympäristössä, joita kannattaa pitää silmällä: 1. Haittaohjelmamäärät jatkavat kasvuaan, 2. Pilvipalvelujen tietoturva aiheuttaa huolta, 3. Mobiililaitteisiin tulee lisää haittaohjelmia, 4. Kriittinen infrastruktuuri on jatkuvassa vaarassa ja 5. IoT edellyttää parempia tietoturvakäytäntöjä.

Tietoturva-aloitteet voidaan jakaa kahteen ryhmään: sisäisiin sekä ulkoisiin toimenpiteisiin. Sisäisesti useat yritykset keskittyvät rakentamaan tietoturvaansa ohjelmistoihinsa. Tänä vuonna jos koskaan DevOps -tiimien tulisi keskittyä tietoturvatestauksen automatisointiin koko ohjelmistokehityksen elinkaaren ajan, ja yritysten tulisi ohjelmistokehitystä tilatessaan myös tilata ja varmistaa tietoturva-testaus.

4. Tekoäly markkinoinnin apuna 

Vuonna 2017 markkinointialustat ja työkalut keräsivät ja tallensivat tietoja (mm. sivuston käyttöä, selausmalleja, hakuhistoriaa ja suosittuja sisältöjä) asiakassuhteiden ja kohdennetun markkinoinnin luomiseen. Tästä seuraava askel on edellistä vielä jännittävämpi.

Muun muassa Adobe  ennustaa, että pian koneet ja tekoäly (AI) alkavat tehdä myös strategisia markkinointipäätöksiä. Tällaisessa tilanteessa ohjelmisto analysoi tietoja segmenttien luomiseen, kampanjoiden käynnistämiseen ja lopettamiseen eri kanavien kautta ja luo mukautettuja sisältöjä, jotka kohdistetaan havaittujen persoonallisuuksien mukaan. Tekoälyn kehittyneisyyden siivittämänä markkinoijat voivat sekä sitouttaa asiakkaitaan paremmin, että olla yhä tiiviimmässä vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa (Digital marketing institute).

Internetillä edelleen kasvava ja yhä tärkeämpi rooli it- ja ohjelmistoyritysten myynti ja markkinointikanavana

Moni ohjelmistoyritys pyörittää liiketoimintaansa edelleen puhtaasti myymällä palveluitaan ja tuottamalla lisäarvoa asiakkailleen. Monissa it-yrityksissä markkinointia tehdään jos jää aikaa, eli ei koskaan” (IteWiki).  IteWiki kirjoittikin hyvän artikkelin Internetin yhä kasvavasta vaikutuksesta tuotteiden ja palveluiden hankintaprosessissa sekä markkinoinnin ja sisällöntuoton tärkeydestä nimenomaan it- ja ohjelmistoalalla. Asiakkaat ovat tutkitusti uskollisempia oikein tehdylle kohdistetulle markkinoinnille, joka vastaa juuri heidän tarpeitaan oman käyttäytymisensä perusteella. Onnistunutta kohdennettua markkinointia asiakas ei välttämättä edes huomaa.

Kuva: Miten it- ja ohjelmistoyritysten päättäjät arvottavat eri myynti- ja markkinointiväylien merkitystä asiakassuhteiden rakennuksessa (ite wikin kysely 2017, 135 vastausta)

 

5. PWA tekniikka

Progressive Web App (PWA) eli progressiivinen nettisovellus on muun muassa Googlen tukema käytäntö, joka terminä kuvaa eri valmistajien tekniikoita verkkosivujen muuttamisesta sovellusmaisemmiksi. Käytännössä se on nykyiset mobiilisovellukset korvaava, skaalautuva mobiilikäyttöön sopiva verkkosivu. PWA- sovelluksen avulla verkkosivut muuttuvat ikään kuin minisovelluksiksi, joita voi ajaa kokonäytön tilassa. Ne voivat asentaa oman pikakuvakkeensa mobiililaitteen ruudulle, näyttää käyttäjälle ilmoituksia ja toimia myös ilman verkkoyhteyttä. (Tivi). Tämä on tulevaisuutta ja verkossa toimivien yritysten kannattaisikin alkaa suunnittelemaan PWA:n käyttöönottoa.

Progressive Web App ei ole mikään yksi uusi teknologia vaan se rakentuu olemassaolevien parhaiden käytäntöjen päälle ja lisää muutamia uusia toiminnallisuuksia, joilla web-sovellukset saadaan toimimaan enemmän mobiilisovellusten tyyppisesti.

 

Lisää tulevaisuuden trendeistä voit lukea blogistamme. 

Share
Tweet
Share