16.11.2011

Kirjoittanut: Ilkka Lavas | 16.11.2011 |

-20 °C pakkasta ja tilattua taksia ei näy missään, mutta silti en uskaltaudu takaisin sisätiloihin odottamaan. Moni on varmaan kokenut saman jäätävän kokemuksen vähintään pikkujoulujen aikana. Onneksemme nykytekniikka on tullut avuksi myös tämäntyyppisten tilanteiden ratkaisemiseksi.

Asiakkaallamme Helsingin Taksidata Oy:llä on ollut taksin tekstiviestitilausjärjestelmä käytössä jo 10 vuotta. Eipä siis ihme, että pohjoisella leveyspiirillä odotellaan innolla huomenna käyttöön otettavaa uusinta tekniikkaa asian osalta. Oulun alueella loppuu siis epätietoisuus taksien tulosta, sillä Oulun Aluetaksi Oy on päättänyt palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Ei välikäsiä kiitos!

Järjestelmä hoitaa automaattisesti koko tilausprosessin asiakkaalta taksiauton kuljettajalle. Siellä ei siis kirjaimellisesti ole välikäsinä tätejä tai setiä kuittaamassa ja hidastamassa prosessia viestin eteenpäin lähettäjän roolissa. Asiakkaan tarvitsee vain näppäillä tekstiviestiinsä olinpaikkansa osoitetiedot ja lähettää viesti palvelunumeroon. Viestistä tulee tilaajalle kuittaus tai tarvittavat tiedotteet ruuhka-ajoista ja autotilanteesta riippuen.

Jonon muodostaminen voi toisaalta olla myös markkinointikeino… (kuva: mtv3.fi)

Kuskit tykkää

Vapaa kuljettaja kuittaa saamansa tilauksen ja vastausviesti lähtee napin painalluksella. Viesti kulkee taksin tilausjärjestelmän kautta tilauksen välittäneen operaattorin sms- gatewaytä pitkin takaisin tilaajan kännyyn. Tekstiviestitilaus menee aina ensimmäiseksi. Se on kuljettajan kannalta hyvä tilaus hoitaa, koska siellä on asiakas varmasti odottamassa.

Näin eliminoidaan inhimillisistä virheistä aiheutuvat ongelmatilanteet ja asiakas ei jää ns. ”roikkumaan linjoille”. Järjestelmä tuottaa paljon hyötyjä taksiyhtiölle ja asiakkaalle. Vastaavaa tekniikkaa voidaan käyttää myös muissa tilaustapahtumissa.

Mieti miten sinä voisit automatisoida yrityksesi sähköiset tilaukset tehokkaammalla tavalla? Kyse ei ole pelkästään toiminnan tehostamisesta vaan palvelujen monipuolistamisesta ja asiakastyytyväisyyden lisäämisestä. Kyseessä voi olla ns. perinteinen verkkokauppatilaaminen tai esimerkiksi pidemmälle kehitetty mobiilisovellus, joka voidaan integroida tarvittaviin järjestelmiin.

Pizza-Online.fi –palvelu tarjoaa sähköistä tilauspalvelua pizzeriayritysten liiketoimintaeduksi.

Asiakkaan ja yrityksen edut automatisoinneissa:

  • Tilaukset välittyvät nopeasti ja ruuhka-tilanteet pysyvät hallinnassa
  • Inhimillisten virheiden määrä vähenee ja voidaan vapauttaa henkilökuntaa rutiinitöistä muihin tehtäviin
  • Yritykselle muodostuu uutta kassavirtaa automaattisten palvelujen myötä
  • Käyttöaste nousee, kun esim. ”oharitilaukset” minimoituvat
  • Asiakastyytyväisyys lisääntyy
  • Palvelut tehostuvat
  • Vakioasiakkuuksien määrä kasvaa uusien kohderyhmien myötä

Haastattelin taksien tekstiviestitilausjärjestelmän asiantuntija Veijo Pappilaa tähän blogikirjoitukseen. Pappila oli kerännyt kommentteja ja odotuksia asiakkailtamme.