21.04.2015

Palveluliiketoiminta on ihmisbisnestä.

Osallistuin seminaariin palveluliiketoiminnan digitalisaatiosta. Paikalla oli paljon teollisuuden edustajia ja palvelubisneksen johtajia kuten Scanialta Henna Wickström ja Outoteciltä Ari Numminen. Kummallakin oli mainioita pointteja, jotka haluaisin tuoda esille. Molemmat liittyvät ihmisiin ja ihmisten johtamiseen, mikä oli vähän yllättävää, koska arvelin tulleeni kuulemaan IoT ja M2M -kuulumisia koneiden välisestä ja teollisesta Internetistä.
Wickström kertoi kuinka Scania on onnistunut luomaan palveluilla lisäarvoa asiakkailleen, jotka siis ajavat tai omistavat Scanian kuorma- tai linja-autoja. Laitehallinta tuottaa näppärästi dataa siitä, kuinka ajetaan mahdollisimman taloudellisesti. Mutta koska autoa ajaa ihminen, niin ihmisen käyttäytymistä on muutettava. Tätä varten Scania on ottanut käyttöön personal trainerit, jotka kuukausien aikana kädestä pitäen ja puhelimessa puhuen ohjaavat kuskeja taloudelliseen ajoon. Nerokasta. Kaivannaisalan teknologiatoimittajan Outotecin palveluliiketoiminnan johtaja Ari Numminen puolestaan antoi tilaisuuden sloganin: “Service-bisness on ihmisbisnestä”. Hän tarkoitti käsittäkseni toisaalta sitä, että  palveluliiketoiminta tuo uutta liikevaihtoa silloin kun isommat investoinnit ovat tiukassa. Ja toisaalta palvelubisneksen digitalisaatio on ennen kaikkea ihmisten johtamisen digitalisaatiota.
Meille W3:ssa tuo lausahdus antoi nimen jollekin, jota olemme kauan tehneet: räätälöityjä tietojärjestelmiä, jotka parantavat tuottavuutta ennekaikkea koska niitä on ilo käyttää. Kone tekee, mitä käsketään, ihminen kuitenkin loppujen lopuksi sitä mitä haluaa.


 

Anu HalmeAnu Halme
Myyntijohtaja

Businesslady, joka ei väsy ihmettelemään mitä kaikkea asiantuntijat osaavat tehdä, mutta jota yleensä kiinnostaa enemmän se, miksi näin tehdään.