Prototyyppi tarkoittaa alkuperäistä, ensimmäistä versiota sanoo Wikipedia. Sitä ne juuri ovat. Ensimmäisiä versiota jotta meillä on jotain mitä arvioida, jotain esiteltävää ja mitä voimme kehittää.
Olemme omassa toiminnassamme ottaneet tavaksi käyttää prototyyppejä monessa vaiheessa suunnittelua. Rakennamme prototyyppejä, koska olit sitten rakentamassa digitaalista palvelua tai appiä on jotain tärkeämpää kuin järisyttävä idea, mahtava ulkoasu ja loistava konsepti – Se on kokemus. Koska jos ohitamme kokemuksen suunnittelun emme suunnittele käyttäjälle. Prototyypit pystyvät antamaan sinulle ensimmäisen kuvan siitä mitä on oikeasti käyttää suunnittelemasi palvelua.
Mitkä nuo vaiheet ovat? Tässä minusta 5 tärkeää vaihetta tai tehtävää joihin minusta prototyyppi Prototyyppien rakentamisesta on hyötyä monissa vaiheissa, joista listaan tässä omasta mielestäni tärkeimmät:
1. Prototyypillä voi myydä idean
Prototyypit ovat loistavia myymään ideoita ja konkretisoivat asioita asiakkaille ja päättäjille. Luo heille jo alkuvaiheessa jotain kosketeltavaa ja koettavaa. Prototyyppi kertoo moninverroin enemmän kuin pitkä sanallinen selvitys tai rautalanka täynnä merkkauksia.
2. Prototyyppi kommunikaatio ja osallistaminen
Tekstimäärittely ei anna tilaa osallistavalla leikille ja kehittämiselle. Parhaat ideat syntyvät usein vasta, kun ensimmäinen versio palvelusta on koettavissa. Teksti voidaan tulkita väärin, mutta kokemus jaetaan taustasta riippumatta. Siihen kaikki voivat kommentoida ja osallistua. Kuinka usein käykään niin, että kun joku on hartaasti kirjoittanut ideaa mutta se ei kuitenkaan lukijalle aukea tai tekstiä aletaan korjailemaan. Prototyypit taas monesta avaavat ihmisten luovan puolen ja ideat alkavat lentää. Uusia ideoita saadaan mukaan näin jo varhaisessa vaiheessa.
3. Prototyypillä saat tietoa toteutettavuudesta ja auttaa vähentämään hukkaa
Rautalangat ja luonnokset elävät ideoina, eivät todellisuudessa. Prototyypit puolestaan antavat tiimille mahdollisuuden testata asioita halvalla, epäonnistua nopeammin ja oppia näin lisää. Prototyypit antavat moninkertaisesti paremman kuvan idean toteutettavuudesta ja vähentävät näin hukkaa, joka ei lisää arvoa asiakkaalle. Tutkimusten mukaan prototyypit parantavat työmääräarvioita 50% ja vähentävät tarkennusten tarvetta 80%.
4. Prototyypillä pystyt testaamaan käytettävyyttä aikaisin
Testaamalla prototyyppejä käyttäjillä pystyt tunnistamaan ja korjaamaan ongelmia aikaisessa vaiheessa. Käytettävyyden testaaminen heti alussa maksaa tutkitusti itsensä takaisin projektin aikana. Saman tutkimusten mukaan aikainen käytettävyystestaus vähentää 25% julkaisun jälkeisistä muutostarpeista.
5. Tunnista interaktion merkitys suunnittelussa
Prototyyppivetoinen kehitys pitää katseen kiinni kokonaisuudessa eli käyttäjäkokemuksessa graafisen suunnittelun sijaan. Leiskojen tulee täydentää kokemusta, ei toisin päin. Mahtavat palvelut ovat toki kauniita, mutta kaikki kauniit palvelut eivät ole mahtavia.
Olen itse käyttänyt prototyyppien rakentamiseen useita eri työkaluja, mutta tässä kaikille hyödyllinen lista:
- Kynä ja pari – Yksi nopeimmista tavoista ja myös tehokkaimmista on minusta edelleen kynä ja paperi. Hommaa helpottaa jos käytössä on asiaan sopivia pohjia näkymistä. Tässä itse käyttämämme mobiilinäkymäpohja.
- POP APP – Rakenna nopeasti paperilla prototyypin näkymät ja luo puhelimella tai koneellasi niistä interaktiivinen prototyyppi hetkessä.
- Moqups – Rautalankoja ja niistä interaktiivisia protyyppejä nopeasti, nyt kirjastossa myös niin Bootstrap, Material Design ja iOS elementtejä.
- Invisionapp – Kun rautalanka ei riitä. Mahtava High Fidelity protoille, joihin ei tarvitse koodaustaitoja.