Kirjoittanut: Ilkka Lavas | 8 Marraskuuta 2011 |
Yksi netin mahdollistamista prosessinmuuttamis- ja tehostamistekniikoista on joukkoistaminen eli crowdsourcing. Joukkoistaminen tarkoittaa sitä, että ihmiset osallistuvat verkon välityksellä organisaation toimintaan. Kyseessä voi olla tuotetestausta, ideointia tai melkein mitä vain. Muita suomennoksia joukkoistamiselle ovat yleisöosallistuminen ja talkoistaminen.
Joukkoistamista voi käyttää monessa alueessa. Tunnetuimpia joukkoistamisen ilmentymiä on esimerkiksi Wikipedia. Wikipediaa ylläpitävät sadattuhannet ihmiset ympäri maailmaa ja eri kielillä.
Joukkoistamistoiminnan motiivi
Joukkoistaminen liitetään yleensä ilmaiseen työvoimaan, mutta joukkoistamisessa ei ole niinkään kyse ilmaisuudesta. Ilmaistyövoiman laatu on usein heikompaa kuin palkkaa saavien ammattilaisten tekemä työn laatu. Joukkoistamiseen osallistuvat haluavat useimmiten jakaa tietämystään ja näkemyksiään, täten he useimmiten edustavat aktiivista osaavaa ihmisryhmää.
Vanhat kunnon haravatalkoot. (Kuva: vartsi.net)
Kannattaa siis miettiä sopiva palkkiomalli joukkoistamisessa. Transfluent esimerkiksi maksaa normaalisti kääntäjilleen palkkaa, mutta suoritepohjaisesti. Tämä edellyttää ihan normaalia työsopimusta ja verojen maksamista. Joskus palkaksi riittää hyvä mieli tai immateriaaliset pistekertymät.
Uutta liiketoimintaa ja ulkoistamista
Yrityssovellusten ja web-kehityksen maailmassa joukkoistamista voidaan hyödyntää monessa. Alueen ympärille on syntynyt myös uutta liiketoimintaa. Esimerkiksi Microtask tekee yritysten ja yhteisöjen joukkoistamistöiden ulkoistamista siten, että he haalivat yrityksille työapuun ihmisiä tekstien kääntämiseen kuvista dokumenteiksi. Kansalliskirjaston Digitalkoot.fi-projektissa Microtask kääntää Suomen kulttuurihistoriaa digitaaliseen muotoon. Itse ”työ” on tässä hankkeessa muutettu viihdyttäväksi peliksi.
Microtask on muuttanut Suomen kulttuurihistorian digitalisoinnin viihdyttäväksi peliksi.
Joukkoistaminen on yksi teknologian mahdollistamista uusista prosessinparannuskeinoista.
Mieti miten muuten voisit hyödyntää automaatiota ja nettiä yrityksesi prosessien apuna. Sähköisillä välineillä voi tehostaa ja nopeuttaa prosesseja ja vähentää virheitä. Sähköisillä työkaluilla ja asiointiratkaisuilla voidaan tylsiä hommia muuttaa mielenkiintoisemmiksi ja nopeammiksi hoitaa.
Joukkoistamista voidaan toteuttaa esimerkiksi:
- Kääntämisessä
Suomalainen Transfluent.fi kääntää wiki –sivustosi yli viidellekymmenelle kielelle tarvittaessa. Facebook on kääntänyt palvelunsa yli 65 kielelle joukkoistamalla. - Äänisuunnittelussa
Nokian uusi mielipiteitä jakava dubstep –soittoääni on luotu joukkoistamalla. Kilpailun verkkosivut houkuttelivat 1.4 miljoonaa kävijää ja eri kilpailutöitä kuunneltiin yli 11 miljoonaa kertaa. Liki satatuhatta vierailijaa myös jakoi sovituksia Facebookissa ja Twitterissä. Kilpailuun osallistuvia soittoääniä tuli 6200 kpl ja näistä valittiin yksi voittaja. Soittoääni saatiin joukkoistamalla aikaan edullisesti ja samalla tehtiin hyvää markkinointia. - Logosuunnittelussa
Logoja voi tilata verkossa olevilta suunnitteluverkostoilta. Voit järjestää tilaamisen esim kilpailun muodossa tai yksittäisenä työtehtävänä. (99design) - Tilausten käsittelyssä
Pizza Hut käyttää virtuaalisia tilauksen vastaanottajia, jotka tekevät työnsä pilven kautta. - Asiakaspalautteen keräämisessä
Asiakaspalautetta voidaan kerätä ja analysoida. On olemassa BI –järjestelmiä ja pilvessä toimiviia analysaattoreita, joilla voidaan esimerkiksi louhia tietoa asiakaspalautteesta , twitteristä, facebookista ja muista lähteistä. Ihmisten apua voidaan käyttää analyysin parantamisessa. - Asiakaspalvelussa
Getsatisfaction.com auttaa yrityksiä ulkoistamaan asiakaspalvelua. Sen sijaan, että yritykset vastaavat jokaisen asiakkaan kysymykseen, yritys perustaa Getsatisfaction –sivun, jossa käyttäjät voivat vastata toisten käyttäjien kysymyksiin ja myös yritys voi vastata niihin ja moderoida vastauksia. Tämä tiivistää käyttäjäyhteisöä, antaa innokkaille käyttäjille mahdollisuuden auttaa yritystäsi menestymään ja parantamaan tuotteitasi ja lisäksi pienentää tukikustannuksia. - Rahoituksessa
Iron Sky –elokuvaprojekti rahoittaa elokuvatuotannon FANI-investorien avulla. - Tekstittämisessä
CastingWords käyttää Amazonin Mechanical Turk –palvelua siihen, että heille voi lähettää audionäytteitä ja ihmiset saavat vähän rahaa siitä, että muuttavat tekstiksi lyhyitä tai pitkiempiä audiopätkiä. Pidemmät audiopätkät CastingWords pätkii pienemmiksi lyhyemmiksi tehtäviksi.