Kirjoittanut: Ilkka lavas
| 28.2.2013 |
Eilen Leijonanluolassa 75 000 euron pääomasijoituksen kerännyt nettibonus
–palvelu Ostohyvitys.fi –kaatui suuren suosion johdosta.
Sivustolle tuli samanaikaisesti yli kymmenentuhatta kävijää. ”
Karkeasti näyttää siltä, että muutamassa minuutissa tuli joitakin kymmeniä
tuhansia kyselyitä etusivulle. Vielä nyt keskiyölläkin ollaan yli sadassa
yhtäaikaisessa käyttäjässä koko aika.”, sanoo Markus Ossi
Ostohyvitys.fi:stä.
Sivuston kaatuminen on nettistartupeille paha ongelma, sillä ison
markkinointikampanjan ollessa käynnissä, jokainen, joka ei mainoksesta
pääsekään sivuille, on petetty asiakas. Jokainen markkinointiin käytetty
euro on hukkaan heitettyä markkinointirahaa.
Kuvateksti: Markus Ossi ja Petteri Kontio –koodaavat pikaisesti uutta
väliaikaissivustoa kaatuneen tilalle Leijonanluola –ohjelman ollessa vielä
käynnissä.
Skaalautuvuus ja vikasietoisuus on yleensä ensimmäinen asia, josta voidaan
verkkopalveluita kehitettäessä säästää, sillä se ei näy ennen kuin sivusto
oikeasti kaatuu sanoo verkkopalveluita kehittävän yrityksen W3 Group
Finland Oy:n yrittäjä Ilkka Lavas. Tarjosimme apuamme etukäteen
Ostohyvitys.fi:lle, mutta apua ei kuulemma tarvittu.
Normaalitilanteissa skaalautuvuuden laiminlyöntiä ei huomaa, mutta isot
markkinointiponnistelut ja kasvupyrähdykset saattavat aiheuttaa
hankaluuksia startupeille.
Skaalautuvuudessa merkityksellistä on koodin laatu ja
teknologiaratkaisujen skaalautuvuus. SQL –klusterointi ja Load Balancing
–järjestelmiä hyödyntämällä saadaan palvelut kestämään isojakin piikkejä.
Load Balancingissa kyselyt ohjataan useille servereille yhden sijasta.
Klusteroinnilla voidaan tietokanta jakaa usealle palvelimelle samaan
aikaan, jolloin käyttäjien kyselyitä voidaan hakea samaan aikaan monelta
palvelimelta.
Muillakin startupeilla nähty vastaavia haasteita. Esimerkiksi DealDash
–sivusto on ollut monesti kaatuneena, sillä sivustolla on välillä joka
päivä tuo maaginen sivustoja kaatava kymmenentuhatta kävijää. Samoin
NetOutlet.fi kaatui Leijonanluola –ohjelman vaikutuksesta.
Eilen kaatunut Ostohyvitys.fi –sivusto on jälleen pystyssä.
Ilkka Lavas
startuppeja sparraava yrittäjä
W3 Group Finland Oy
gsm 0400 997969