14.11.2016

Kuorma jumissa rajalla – pk-yrityksen kauhuskenario

Lähetyksen tavarat jäivät vastaanottavan maan rajalle – ja vuoden kuluttua kotimaan verottaja kysyy kyseisen lähetyksen arvonlisäveron perään!
Kansainvälisen kaupan toteuttaminen edellyttää Trade compliance -vaateiden hallintaa ja useita dokumentteja. Näistä kauppalaskun oikeellisuus on avainasemassa. Laskun vajavaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat aiheuttaa ylimääräisiä kuluja esimerkiksi viivästymisten muodossa ja olla jopa este saatavien perinnälle. Palvelujen viennissä on omat kommervenkkinsä.
Kokenut kansainvälisen kaupan asiantuntija Päivi Pietarinen kertoi jännittävän tarinan siitä, kuinka suomalainen metallipaja suostui ison brittiläisen asiakkaansa pyynnöstä toimittamaan kertaluontoisesti tuhat pientä laitetta Egyptiin. Laitteiden lisäksi lähetykseen pakattiin hyvänä asiakaspalveluna myös paristot ja asiakkaan tilaama huolintaliike kävi hakemassa keikan pihalta Suomesta, ilman sen suurempaa paperisotaa. Paperisota alkoi kuitenkin viimeistään Egyptin tullissa kun tullinimike ei ollutkaan oikea ja kuormaan lisätyt patterit puuttuivat rahtikirjasta ja laskusta. Pienet laitteet odottivat tullissa niin kauan kun kaikki oli saatu kuntoon, kauppalasku piti kirjoittaa kolmeen kertaan uudestaan vastaamaan vaatimuksia.
Tuotteet saatiin lopulta asiakkaalle ja laskukin maksettiin kahdeksan kuukauden päästä. Jännittävä tarina huipentui kuitenkin vielä siihen kun Suomen kirjanpitäjä onnitteli firmaa maailmanvallotuksesta, mutta ihmetteli puuttuvia arvonlisäveroja kun kuorma ei kuulemma ollut koskaan poistunut Suomesta, ainakaan dokumenttien mukaan.
Ota yhteyttä Päiviin paivi.pietarinen (at) paicon.fi  jos haluat kuulla, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.