21.10.2011

Kirjoittanut: Ilkka Lavas | 21 Lokakuuta 2011 |

Suurin osa netin käyttäjistä käyttää hakukoneita tuotteiden ja palveluiden etsintään. Hakukoneoptimoijat ja Kiinteistökuningatar Kaisa hokevat kolmea perusasiaa: sijainti, sijainti ja sijainti. Asunnon hyvä sijainti vaikuttaa arvoon. Liiketilan sijainti vaikuttaa asiakasmääriin ja kaupankäyntiin. Sama pätee webissä: kun asiakas löytää sivustoltasi tuotteen jota hän etsii, niin kauppa käy paremmin.

Vaikuta bisnekseesi löydettävyydellä

Netissä näkymällä voit vaikuttaa asiakkaittesi mielikuviin ja valintoihin. Asiakkaasi etsiessä jotain tiettyä tuotetta, anna hänen löytää se. Yksinkertainen esimerkki on yhteystiedot. Kun etsin esimerkiksi ”pamark yhteystiedot” saan heti esiin tarvitsemani tiedot. Minun ei tarvitse edes mennä asiakkaan sivuille. Tämä hakutapa on nopeampaa kuin sivustolla navigointi ja siksi yhä useampi etsii yhteystietoja hakukoneiden avulla.

Löydettävyyteen vaikuttaa ennenkaikkea sisältö mitä luot verkkoon. Ajantasaiset oikeat tiedot ja hyvät tuotekuvat lisäävät luotettavaa kuvaa yrityksestäsi verkkopalvelusi käyttäjille. Tarkista tuotteittesi näkyvyys myös ulkoisissa hauissa esim. googlen haussa. Ota huomioon, että kaikki ovat tietämättömiä, vain eri asioista.

Sivustoja tehdessä on mahdollista kirjoittaa myös hakukoneiden käyttäjille näkyvä teksti. Jos tekstiä ei itse kirjoita, niin hakukone yrittää keksiä sen sivun sisällöstä. Alla muutama esimerkki miten sama tuote voi näkyä eritavalla hakukoneita käyttäville kuluttajille.

  • ” VAASAN Ruispalat 660g. … Suomen Suosituin leipä on myös Suomikaupan myydyin ruisleipä!”
  • Jotain ihan ihmeellistä: ” 6437002001454 2009-09-10 6437009999990 VAASAN Oy FI FNF FN…”
  • Teknologiabugin aiheuttama aivan väärä teksti: ” Tarkat tuotetiedot. Avaa uuteen ikkunaan. Toimitusalue, Koko Suomi. Valmistajan nimi, Vaasan Oy. Säilytys, Kuivassa. Säilyvyys…”
  • Varmista, että teknologiatoimittajasi osaa laittaa tuotetiedot niille kuuluviin semanttisiin kenttiin!

Helpota asiakkaan etsimistyötä

Webiä käyttävät ihmiset ovat tottuneet käyttämään hakua. Esimerkiksi suuri osa Wikipedia web-sovelluksen käyttäjistä on niin tottunut käyttämään Googlen hakua, että kun he eivät löydä Wikipediasta etsimäänsä riittävän nopeasti, he palaavat Googleen ja hakevat etsimänsä Wikipedian sivun Googlen haun kautta (*1).

Asiakkaan ei tarvitse enää edes etsiä

Asiakkaamme Vuokraturva helpottaa asiakkaittensa etsimistyötä ilmoittautumispalvelulla, jossa vuokralaiset voivat napata vuokra-asunnon jonojen ohi. Asiakkaan ei siis tarvitse enää etsiä, vaan etsintä ja kohdistaminen tapahtuu asiakkaan puolesta.

Anna asiakkaasi hakea palveluitasi eri kanavia pitkin

Et voi tietää minkä kokoisella ruudulla ja laitteella käyttäjä sivuillesi tulee. Ihmiset käyttävät sivustoja tietokoneen web –selaimella, miniläppäreillä, tableteilla ja kännyköillä tai nykyaikaisemmin älypuhelimilla.

Kaikki suomalaiset yritykset ovat asiakkaamme Fonectan rekistereissä. Fonecta tarjoaakin monta tapaa yrityksen tietojen ja palveluiden löytämiseen eri päätelaitteilla. Ollessani poissa koneen äärestä, voin käyttää palveluita mobiilisti: GPS –pohjaisen haun avulla voin löytää lähimmän ravintolan, hotellin tai yrityksen. Mobiilipalvelun kautta voin myös tallentaa tarjouksia löytämistäni paikoista.

Tekstiviesti on toinen kanava: palvelun kautta voit tarkistaa, kuka soitti ja selvittää mikä on haluamasi yrityksen kontakti. Älypuhelimiin on saatavilla myös Kuka soittaa -palvelu, joka etsii ja näyttää puolestasi soittajan tiedot, jos tiedot eivät vielä ole puhelimen muistissa.

Kolmas kanava on web. Verkkosivuille tullaan suoraan osoitteella, hakukoneiden kautta (esim. google) ja linkittävien sivujen kautta.

Summa sumarum:

Kokeile itse yrityksesi sivuja eri päätelaitteilla, jotta tiedät miten asiakkaat kokevat verkkosivujesi toimivuuden. Asiakkaalle on annettava oikeus löytää asiat etsimällään tavalla ja avustettava haussa.

Ota tärkeimmät teknologiat käyttöön

Seuraavia teknologioita voi käyttää hakujen parantamisessa

SQL tietokannat: MySQL, MsSQL, Oracle. On tärkeää, että tiedot on tietokannoissa. Tällöin niistä voidaan luoda sopivia näkymiä täsmätarpeisiin.

Huomioi teknologioiden mahdollistamat eri hakumuodot:

  • Relevanssius: Suosituimmuuden tai sisällön perusteella
  • Läheisyys ”Auttoa ei löytynyt, tarkoititko autoa?”
  • Taivutusmuodot auto autot autoja auton
  • Yhdyssanat: kuorma-auto
  • Muita tekniikoita: Fuzzy search, relevancy
  • Hyvässä haussa järjestelyä ei pitäisi tarvita, mutta siihen pitää olla mahdollisuus: numeerinen, tekstihaku, päiväyksen ja tiedon tuoreuden mukaan
  • Hakutulosten aggregointi useista lähteistä: Tarjoa mahdollisuuksia löytää saman haun perusteella tietoja monista lähteistä asiakasrekisteristä, laskurekisteri, tarjouskantaa, crm tietoja, tuoterekisteriä yms esitteitä.

Hakuteknologiat ja nopeuttimet kuten Speedmatrix, Solr, Sphinx, MemCached, Zend Cache, Drupal Search, indeksit yms ovat käteviä ja kukin soveltuu omaan erityistarpeeseensa.

Muita ei-teknologisia menetelmiä näkyvyyden lisäämiseen ovat

  • Hakukoneoptimointi
  • Hakukonemarkkinointi
  • Sissimarkkinointi netissä
  • Markkinointi
  • Viestintä
  • Suora

Sivuston käyttöliitymän viilaukseen tarkoitetut teknologiat

  • HTML, CSS
  • Käyttöliittymän ikkunan koon tunnistaminen
  • Meta –kuvaukset
  • Semanttisen webin merkintäkieli
  • Päätelaitteen tunnistaminen