26.05.2017
Usein palveluntarjoajaan yhteyttä ottava yritys on tietoinen siitä, minkälaista verkkoratkaisua vailla yritys on. Käsitteinä verkkokauppa ja tilausjärjestelmä ovat kuitenkin  laajoja ja sisältävät monenlaista verkkoliiketoimintaa.
Avasimme alla näitä kahta e-commerce toteutusta  ja niiden hyötyjä sekä tarkoitusta, jotta löydät parhaan mahdollisen ratkaisun liiketoimintasi tueksi. Lue myös täältä mitä City Dev Labs tarjoaa asiakkailleen, ja ota yhteyttä.

Verkkokauppa

Verkkokauppa voi tarkoittaa yllättävän montaa asiaa. On kuluttajille tuttuja verkkokauppoja, b2c, joista ostetaan ja myydään tuotteita tai palveluita kuten elektroniikkaa, vaatteita tai kampaamopalveluita. Teknisesti, suuri osa tällaisista kaupoista on keskenään saman tyyppisiä, varsinkin jos myydään kappaletavaraa kuten tekemässämme Caratia.fi –korukaupassa. Käyttäjä valitsee tuotteet, siirtää ne ostoskoriin ja maksaa. Tällaisia kauppoja kannattaa toteuttaa valmiiden kauppa-alustojen päälle kuten WooCommerce tai Magento.  Yhä useampi kuluttaja käyttää verkkokauppoja ostokanavanaan, siispä yritykselle verkkokaupan avaaminen on jo tästä syystä kannattavaa.
Juna- ja lentolippuja myyvät verkkokaupat ovat toki myös kuluttajille, mutta lähes aina teknisesti täysin räätälöityjä e-commerce -toteutuksia, sillä tieto tulee saada näistä muihin järjestelmiin.

Tilausjärjestelmä

Tilausjärjestelmä on usein  julkisesti näkymätön verkkopalvelu, joka nopeuttaa tilausten käsittelyä ja läpimenoaikoja. Tukkukauppojen verkkokaupat ovet esimerkkejä tällaisista; tuotteet, hinnat tai saldotiedot eivät näy julkisesti, vaan ainostaan olemassa oleville asiakkaille. Tilausjärjestelmässä ei aina tarvita edes maksupainikkeita, vaan lasku lähtee tutuille asiakkaille suoraan verkko- tai paperilaskuna. Myös B2B-verkkokauppa, joka toimii kauppapaikkana yritysten väliselle kaupankäynnille, on ehkä paremmin kuvattuna B2B- tilausjärjestelmä.
Tärkein hyöty tulee käsityön vähentymisestä ja suuremman tilausvolyymin mahdollistamisesta integroimalla tilausjärjestelmä taustajärjestelmiin kuten ERP-järjestelmiin. Markkinointi tapahtuu jossain muualla, sen tekee esim. päämies.

Tilaus- ja toimitusketjun hallinta sekä CRM

Ylläolevien lisäksi tai sijaan, voi yrityksellä olla tarvetta tilaustenvälitysjärjestelmälle ja asiakkuudenhallinnalle ilman, että ongelma liittyy varsinaisesti kaupankäyntiin. Yksi asiakkaamme etsi pitkään järjestelmää, jolla hallita moniulotteista tilaus- ja toimitusketjuaan, sekä tuotteiden konfigurointia ja versiohallintaa toimittajarajapinnassa. Järjestelmätarve tässä tapauksessa oli tilausten ja tavaravirtojen monimutkaisuudessa. Tarpeena oli  myös parantaa ennakoitavuutta ja saada parempi näkyvyys kassavirtaan. Sopivaa tarvittavan monikäyttöistä ja sujuvaa ohjelmistoa ei kuitenkaan löytynyt, joten he päättivät rakentaa sellaisen itse. Lue lisää.

 

Tags: , ,